Ladda upp bild till hårddisk.

Användarvisningsbild
dev_null

Ladda upp bild till hårddisk.

Inläggav dev_null » 09 okt 2017, 22:37

Min mor brukar posta bilder (när barnbarnen har varit hos henne), till mig. Tidigare var det på messenger, men kvalitén på bilderna försämrades så hårt så att jag bad henne skicka via sms istället. Det har gått bra innan, men idag var kvalitén så dålig, så nu har jag planer på att skapa en sida på min server som hon kan ladda upp bilder ifrån sin telefon till min hårddisk på mitt media center via webb servern.

Tanken är att hon ska trycka på "Ladda upp"-knappen, skriva in användarnamn och lösenord (som hon har fått utav mig innan), markera de bilder hon vill skicka och bekräfta. Servern jämför varje fil om den redan finns på hårddisken, genom att först utläsa vilket år bilden är tagen, för att den söka i rätt katalog. Efter att bilderna är skickade, så ska statusen på skickandet skrivas ut
D.v.s vilka bilder som skickades och vilka bilder som ignorerades.

Ett litet frågetecken är hur jag ska styra om trafiken från servern till hårddisken som är kopplad till media centralen. En tanke är att man ska använda php's exec och köra scp. Det är något som jag ska prova.